27 December 2009

DUGAAN...



KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?

" Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan
boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu,
Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui ."
( Surah Al-Baqarah ayat 216 )


KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?

" Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya."
( Surah Al-Baqarah ayat 286 )


RASA KECEWA ??

" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pulak kamu bersedih
hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya ,
jika kamu orang-orang yang berusaha."
( Surah Al-Imran ayat 139 )


BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?

" Wahai orang-orang yang beriman ! Bersabarlah kamu ( menghadapi
segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang
berkebajikan ), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada
kesabaran musuh, di medan perjuangan ), dan bersedialah ( dengan
kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan ) serta bertaqwalah
kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya ( mencapai kemenangan )."
( Surah Al-Imran ayat 200 )

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah )dengan jalan sabar dan
mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat
kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
( Surah Al-Baqarah ayat 45 )


APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??

" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , diri ,
harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka."
( Surah At-Taubah ayat 111 )


KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?

" Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya
kepada-Nya aku bertawakkal ."
( Surah At-Taubah ayat 129 )


AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!

" ... ... dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.
Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang
kafir."
( Surah Yusof ayat 12 )


Semoga segala persoalan dan rintihan yang melanda jiwa dan sanubari
kita terubat dengan janji-janji Allah... ... ... .
sesungguhnya kepada kitab suci Al-Quran lah tempat kita merujuk
segala permasalahan... ..kerana ialah penawar... ..penawar untuk
kita... ... ...
marilah kita kembali kepada Al-Quran... ..kembali mengamalkan ajaran
yang terkandung sepenuhnya... ... ..
semoga Allah memberkati sahabat-sahabat di sana... .

No comments: