03 January 2011

TAHUN BARU AZAM BARU


Salam ukhwah buat semua pembaca...

Alhamdulillah tak terhingga pujian dipanjatkan kehadrat Allah swt atas pemberian segala nikmat yang kita kecapi. Selawat dan salam khas buat junjungan besar nabi Muhammad saw yang sentiasa mengasihi seluruh umatnya serta seluruh keluarga, para sahabat dan muslimin muslimat yang sentiasa tegak berdiri di atas panji-panji Islam. Syukur kerana masih diberi peluang untuk kita terus bernafas dalam nikmat iman dan Islam.

Sedar tidak sedar kita sudahpun melangkah ke tahun baru.. tahun baru Hijri dan tahun baru Masehi..apa azam baru kita? Nak teruskan azam 2010 yang tidak tercapai ataupun nak buat azam baru...Semua jawapan atas diri kita sendiri kerana diri kita yang akan melangkah menyelusuri takah-takah itu hingga ke akhirnya.

Sahabat-sahabat,
Pada tahun ini, marilah sama-sama kita ubah diri kita kearah yang lebih baik. Kita mulakan dengan niat untuk melakukan amalan yang baik sepanjang hidup kita. Setiap perbuatan kita semuanya bergantung kepada niat. Sebab itu kita perlu tajdidkan niat. Dalam kitab hadith 40, Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud :

“ Maka barangsiapa berniat melaksanakan suatu kebaikan lalu tidak melaksanakannya niscaya Allah SWT akan mencatat pahalanya di sisi-Nya sebagai satu kebaikan sem purna. Dan bila seseorang berniat melakukan sesuatu kebaikan lalu ia melaksanakannya nescaya Allah SWT akan mencatat pahalanya di sisi-Nya seperti perbuatan sepuluh kebaikan sampai tujuh ratus bahkan berlipat-lipat ganda banyaknya. Dan apabila seseorang berniat melakukan suatu kejahatan lalu ia tidak melaksanakannya Allah SWT akan mencatat pahalanya di sisi-Nya sebagai satu kebaikan-sempurna dan bila berniat melakukan suatu kejahatan kemudian ia melaksanakannya pula maka Allah akan mencatatnya di sisi-Nya sebagai satu kejahatan".


Berdasarkan hadith tadi, kita sudah dapat fahami betapa pemurahnya Allah SWT terhadap hamba-hambaNYA. Jadi, usahlah kita mengharapkan pahala yang berlipat ganda kalau kita sendiri tidak berusaha untuk mengubah diri kita untuk menjadi seorang yang lebih baik dari waktu sebelumnya. Memang sukar sahabat-sahabat untuk kita menjadi yang terbaik. Tapi, tergolongkah kita dalam kalangan yang baik walaupun kita tidak menjadi yang terbaik. Jadi, berusahalah kita untuk mencapai tahap insan yang terbaik disisi Allah SWT.

No comments: